2019 Conscious Interior BV - organisatie: The Substitute - disclaimer en privacy voorwaarden

NDSM PLEIN 90C   1033WB AMSTERDAM     +31653153250    

machteld@deduurzamewoonbeurs.nl   

marieke@deduurzamewoonbeurs.nl

  • Marieke Kamphuis

Repareren? Niet als het aan de producent ligt

Met een nieuwe campagne wil SIRE consumenten aansporen om kapotte producten te repareren in plaats van weg te gooien. Maar wie spoort bedrijven aan om reparatie niet zo onnodig moeilijk en duur te maken?


Je ziet een gat in je broek, een barst in je telefoonscherm of je stofzuiger of wasmachine vertoont kuren. In plaats van de moeite en tijd erin te stoppen om het product zelf te repareren, of het te laten repareren en daar óók nog eens flink voor te betalen, kies je voor een snellere optie: vervangen. Een nieuwe kopen. En het oude model? Dat gooi je weg. Daar heeft toch niemand meer iets aan.


Klinkt herkenbaar? Jaarlijks gooien Nederlanders per persoon gemiddeld 18 kilo aan elektrische apparaten, 15 kilo aan textiel en 16 kilo aan meubels en speelgoed weg, zo blijkt uit onderzoek van Stichting Ideële Reclame (SIRE). Met dat in gedachten heeft de stichting gisteren een campagne gelanceerd: ‘Waardeer het. Repareer het.’


De campagne richt zich op de consument: díe is de waarde van spullen vergeten. Maar SIRE laat onbenoemd dat er ook een réden is waarom mensen niet altijd kiezen voor repareren: reparatie is vaak een moeizaam en duur proces. Bedrijven profiteren er namelijk van als een product snel onbruikbaar is, en de consument binnen korte tijd een nieuw exemplaar moet kopen. Planned obsolescence wordt dit genoemd, ofwel ‘geplande veroudering’.


Meer weten? Lees snel verder op www.oneworld.nl

30 keer bekeken